Vad gör vi?

Ett sällskap där likasinnade kan träffas för att umgås och avnjuta goda drycker och mat. Det kommer att hållas provningar, föreläsningar, middagar och vingårdsbesök för att nämna några aktiviteter. Tips på drycker, recept, restauranger och barer.

söndag 13 november 2011

Baroloviner. Svåra och goda…



Nebbiolo är den mest strama och uppseendeväckande druvsorten som växer i Piemonte, norra Italien. Runt den lilla byn Barolo odlas Nebbiolodruvan och har gjort så sedan medeltiden. Barolo är en ytterst liten by, men med världskända viner.

Druvan kan vara ganska oförutsägbar att odla och göra viner av och uttrycker sitt bästa i mer trivsamma miljöer. Det föränderliga uttrycket avspeglas också i svårheten att hitta bra Baroloviner. Systemet har en del bra viner, men det är svårt att hitta rätt. Var nyfiken och leta, är mitt råd. Låt dem gärna ligga ett tag innan du prövar dem.

Den största upplevelsen jag haft på senare tid av Baroloviner är från senaste resan till Piemonte med J och S. Snabbt beskrivet, intogs lunchen på en järnvägsstation och bestod av klassisk mat från området. Underbart tillagat och välsmakande. Den första rätten beströddes med vit tryffel som noggrant portionerades ut på varje tallrik. Jag åt en löst rinnande ägg som överströddes med detta vita gul. S åt en grönsakspudding. På denna grönsakspudding en gyllengul ostsås. Och så flarn av tryffel. Gyllengult och soligt.






Och vinet, då…? Jag dristade mig att föreslå att lunchvinet skulle kosta lite mer. Hela trettio euro blev föreslaget pris - att jämföra med vad vi får i Sverige för 300 kronor. Valet blev därför ett barolovin av producenten Giacosa Fratelli. En 2001, sålunda ett tioårslagrat vin som satte sina spår i vara välljudande omdömen om vinet. Stort och välsmakande. Och jag bara undrade: När kan man få dricka en Barolo igen som är såhär god….?


Här är producenten omdömen om Barolovinet:

Vine arter: Nebbiolo.
Färg: Från rubinröd, med åldern granatröd.
Doft: God och ihållande, blommig med inslag av ros, läder och tjära.
Smak: Torr, fyllig, välproportionerlig och sammetslen.
Min. alkoholhalt: 13% vol.


Vinet finns inte på Systemet, men väl deras barberavin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar