Vad gör vi?

Ett sällskap där likasinnade kan träffas för att umgås och avnjuta goda drycker och mat. Det kommer att hållas provningar, föreläsningar, middagar och vingårdsbesök för att nämna några aktiviteter. Tips på drycker, recept, restauranger och barer.

tisdag 27 november 2012

Smaker med minnen.

I Sverige har vi ju bra och många olika sorters äpplen. Jag tror inte att de uppskattas tillräckligt för att vi är så vana vid att alltid ha de runt omkring oss. Det finns ju alltid ett äpple för var och en och för alla tillfällen. Vissa är gröna andra röda, syrliga, söta, krispiga, mjöliga, några är rätt anonyma i smaken andra smakar lika gott och mycket som de doftar. De passar till olika saker, bakning, sylt, must eller med kryddor och ättika eller vinäger till mat.

Hemma hos min farmor och farfar så var det väl oftast de kvinnliga händerna som rörde i grytorna, med några undantag. Farfar gjorde alltid härliga gräddtårtor med jordgubbar när jag fyllde år. Skivade den nyinköpta skogaholmslimpan på den handvevade skärmaskinen och lade prydligt tillbaka brödet i påsen. För att inte tala om den underbara äpplekompotten som jag minns än idag. Han plockade äpplen en bit ifrån kyrkan där de bodde. Jag vet inte om det var vildäpplen eller om det var en gammal tomt som legat där. När vi kom hem satt jag och tittade när han förvandlade de små syrliga äpplena till något ljuvligt som jag fick smaka nylagat med mjölk. Sötsyrligt med lite bitar i som inte kokat sönder och en underbar äpplesmak.

Jag har gjort min variant av rört äpplemos eller äpplekompott. När jag provsmakade den så teleporterades jag genast till deras kök och satt vid bordet med vaxduken och en skål i min hand.
Det blev inte lika gott som när John gjorde det men hoppas det ska smaka.

Sockermängden får minskas om äpplena är söta. Man kan smaka sig fram och inte ha i allt socker från början.

Äpplemos:
1000 gr skalat och rensat äpple, gärna ekologiskt el. egna
350 gr   socker
1/2  st    kanelstång
2  krm   citronsyra
              natriumbensoat, enligt anvisning på förpackningen
När äpplet är helt rent så måste de gås över och skära bort ev. dåligt fruktkött. Skär ner äpplet i mindre bitar och koka med socker och kanel.
Gör rent glasburkar med lock noggrant och skölj ur de enligt anvisningarna för natriumb.
Skumma av på toppen av koket med en hålslev eller såsslev. Tillsätt syran när allt är mjukt och det börjar mosa sig, rör ut det ordentligt och stäng av värmen. Tillsätt natriumb. Det är till för konservering och kan uteslutas om ni tror att ni kommer att äta upp det snart. Häll upp i burkarna direkt och skruva på locken nästan hela vägen och ställ de upp och ner så pressas luften ur och det blir vakum när det svalnat.

Det här är gott med mjölk som det är eller till gröt, tårtfyllning och flingorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar