Vad gör vi?

Ett sällskap där likasinnade kan träffas för att umgås och avnjuta goda drycker och mat. Det kommer att hållas provningar, föreläsningar, middagar och vingårdsbesök för att nämna några aktiviteter. Tips på drycker, recept, restauranger och barer.

lördag 15 september 2012

Öga näsa hals doktorn.

För en gång skull ska jag snacka lite allvar, nä jag skojar inte.
Varför lära sig hjärt och lungräddning om vi ändå sakta tar kål på oss själva.
Det har väl inte undgått någon i dagens samhälle att vi överkonsumerar både livsmedel och materiella ting. Jag lever väl inte själv som jag vill lära men jag tänker på det och försöker göra någonting åt det.
Till skillnad från den äldre och snart gångna generationen så hade man ofta inte råd att spendera och hade större familjer än idag. Min saknade farfar hade 12 syskon om jag inte missminner mig. Jag kommer ihåg att inget gick till spillo i onödan hos dem när det kom till maten. Förr gjorde man som jag och alla andra kockar, använde ögon, näsa, (hals) mun för att bedöma om en råvara eller maträtt var skämd eller inte.
Det mesta av det vi handlar till våra bortskämda magar i dag håller mycket längre än vad vi tror och vad som står på förpackningarna. Vissa livsmedel är tvunget att ha ett bäst före datum för livsmedelsverket fast det i själva verket ska "mogna" och bli "gamla".
Ta matjessill för exempel, ska ni ha den bra ska ni köpa dubbelt till midsommar eller jul och spara hälften till nästa år. Då får man ut det bästa av den folkkära delikatessen. Den ska bli fermenterad.
Parmesan känner väl alla till i vårt avlånga spaghetti å köttfärssås land. Här ligger den vacumförpackad i 6+ i kyldisken. I Italien ligger den och svettas på hyllan i värmen hos osthandlar´n.

Vi måste bli bättre på att använda våra sinnen och sunt förnuft. Alla de pengarna som vi kastar  i bingen för att vi tror att, -den är nog dålig, hade vi kunnat spara till att köpa riktigt fina middagar till helgen, köpa ekologiska varor, sätta in på barnens konto, resa vid årets slut, ja listan är lång på vad som kan göras istället.

Med de bra förvaringsmöjligheterna vi har i dag så håller maten länge om vi bara är noga med hygienen. Mjölken, hand upp för de som kastar den om den "gått ut"?! Häll upp den i ett glas, ser den bra ut, lukta på den, ok, smaka lite. Ni dör inte, ni har antagligen redan kännt på den innan den hamnar i munnen om den är så dålig. Har ett öppnat paket gått ut och in på frukostbordet kan den bli dålig snabbare med tanke på temperaturväxlingarna. Annars håller den oöppnad minst en till två veckor i kylen. Ost med mögel, skär bort. Men bröd med mögel, KASTA!!

Den nästan lika stora boven är att vi köper hem mer än vad vi hinner konsumera. Kanske låter konstigt men handla inte på tom mage! Är ni hungriga kommer ni garanterat att handla onödiga saker som ni är sugna på och i gentligen inte behöver. Man är inte lika skärpt och har fokus på vad som faktiskt bara behövs.

När ni ändå gör hemlagad mat som är ett måste för att få det ekonomiskt, gott och ha koll på vad ni stoppar i er, gör extra mycket och frys in. Perfekt i dagens stressade samhälle, bara ta fram och värma dagar då tiden är knapp eller orken tryter.

1 kommentar:

  1. Man kan ju inte annat än att ta åt sig av denna "allmänna kritik" till hur vi faktiskt fungerar. Tyvärr tillhör jag nog den skaran som knappt vågar lukta på en vara som har "gått ut" då jag är rädd att den verkligen är dålig. Men jag förstår att detta sker väldigt sällan. Tack för att man åter blir påmind om detta, jag vill bli bättre!!

    SvaraRadera