Vad gör vi?

Ett sällskap där likasinnade kan träffas för att umgås och avnjuta goda drycker och mat. Det kommer att hållas provningar, föreläsningar, middagar och vingårdsbesök för att nämna några aktiviteter. Tips på drycker, recept, restauranger och barer.

söndag 22 november 2009

Trevlig romträff

Lördagens romträff blev lyckad tycker jag och vi fick en god genomgång av flera olika typer av rom från den karibiska ö- och kustvärlden. Dock var det ett par frågor som blev obesvarade och jag skall försöka ge lite svar trots min okunnighet och mitt klena intellekt.



Cassius frågade om två olika framställningsmetoder vill jag minnas och när det gäller destilleringen så använder man sej av kolonnpannor eller enkellpannor "pot still". Kolonndestilleringen (rhum industrielle) är effektivare och därmed billigare pga att man tillsätter sockermäsken automatiskt och löpande medans enkelpannemetoden(rhum agricòle) som är den äldre, ursprungliga metoden endast ger en sats rom åt gången. Det är pga kolonnpannans sinnrika konstruktion dessutom enklare att kontrollera spritens smak. Pot stilldestillering ger en rikare, sötare och mer karakteristisk smak och är vanligast på Haiti och Martinique där man använder sockersaft som råvara. Används som fin avec-rom och skall icke blandas med läsk! Kolonndestilleringen av melass är absolut vanligast och används till all ljus grogg-rom.



Old rhum kallar man rom där flera årgångar och destilleringar blandas för att hålla en jämn kvalitet och som man sedan lagrar ett visst antal år på fat, oftast mer än 10. Man måste i det här fallet ange minsta antal lagringsår. Dock behöver inte detta automatiskt betyda god rom. Då det finns få regler när det gäller märkning och tillverkning i den stora romvärlden är det många som fuskar för att kunna framställa billiga produkter.



Vet inte om jag fick med allt som ni frågade om. Jag hade trots allt druckit starksprit och var både okoncentrerad och grumlig i tanken. Om man inte frågar får man inga svar så blogga på!

1 kommentar:

  1. Får tacka för en trevlig kväll, var mycket intressant.

    SvaraRadera