Vad gör vi?

Ett sällskap där likasinnade kan träffas för att umgås och avnjuta goda drycker och mat. Det kommer att hållas provningar, föreläsningar, middagar och vingårdsbesök för att nämna några aktiviteter. Tips på drycker, recept, restauranger och barer.

tisdag 30 augusti 2011

Gott med omogna tomater.


     foto Elin Carlsson.    
                                                                                                                                                              
 Det blev gott om tomater på mina tre olika plantor men de blev aldrig röda mer än nån om dagen. Men jag ville ju så klart ta vara på skörden och hitta på något att göra med tomaterna. Jag visste att man kunde lägga in omogna tomater så jag utgick ifrån det och använde mig av liknande ingredienser, socker, ättika och kryddor. Tomaterna var ju stenhårda så det fick bli till att koka sönder de små gröna smaragderna.
Chutney fick det bli.
2 msk      olivolja
1,5 kg     omogna tomater
3 st         rödlökar
1 st         vitlöksklyfta
1 st         habanero
150 gr     farinsocker
150 gr     socker
0,5 dl      ättika
0,75 dl    champagnevinäger
               salt/ grovmalen svartpeppar
Skär rödlök i tunna båtar, hacka vitlöken och fräs löken i olivolja tills det börjar mjukna. Dela tomaterna på mitten, hacka habaneron och lägg allt i grytan. Häll på socker, salt och
peppar och koka under omrörning på medelvärme i ca 20min tills de största tomater blivit mjuka. Smaka av med ättika/vinäger och ev mer av salt.
Det går bra att använda bara ättika istället för "finvinäger".
Chutneyn ska vara sötsyrlig och kryddig. Passar bra till grillat kött kall som varm.
Håller länge i en tätslutande burk i kylen, tänk på att använda rena redskap och inga fingrar.

Det här går att göra på mogna tomater med olika färger och former men då bör sockermängden minskas då de har en naturlig sötma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar