Vad gör vi?

Ett sällskap där likasinnade kan träffas för att umgås och avnjuta goda drycker och mat. Det kommer att hållas provningar, föreläsningar, middagar och vingårdsbesök för att nämna några aktiviteter. Tips på drycker, recept, restauranger och barer.

fredag 4 mars 2011

En härlig lördags förmiddag på Eriksbergshallen.

Passion för mat.

För er som inte orkade pallra er ner till mässan på Eriksberg förra helgen så kan jag säga att det var en härlig picnic i gamla båtvarvet. Lite för mycket folk mitt på dagen en lördag, men har man inte bråttom så är det kul. Ett 80 tal utställare visade sina stoltaste triumkort & det mesta som gick att äta fick man provsmaka, drycken fick man 5 små supar för 80:- från valfri pump eller kyl flaska.

Några riktiga guldbaggar var Dugges Perfect idjit, en Oaked imperial stout. Deras redan utmärkta stout som fått ytterligare karaktär av ekfat för att dra till sig toner av vanilj & trä. Kraftig smak som speglar den nattsvarta ölen med en blyg känsla av sötma från fruktigheten, även liten portvinslik syra trädde fram. Påminde lite om ett dessertvin faktiskt, vilket visade sig mer när jag fick en bit mörk apelsinchokladbit till.

Sav. Ja, björksav. Mousserande björksav rent utav. En udda men mycket intressant dryckes alternativ om man vågar ta ut svängarna lite när man ska bjuda på något att dricka. Förra mässan provade jag den för första gången med en bit hårdost till andra munnen, wow vilket lyft, hölde verkligen smaken på båda två. Konstigt nog smakar det bara bättre & bättre för varje sipp man tar. Första munnen känns lite oindentifierbar, speciellt om man tänker sig mousserande vin, då blir det fel. Detta är en helt egen klass, men med klass!

Olsegården kan sina grönsaker har jag hört av en kollega, gick förbi skylten, stannade, smakade, va hände!!! Han hade rätt. Att imponera på mig med en mango, en minikvisttomat & en ugnsbakad Anyapotatis trodde jag inte skulle funka. Bland det godaste jag har ätit nån gång. Prima råvaror.
Man får vad man betalar för, tänk på det när ni ska handla till er finmiddag. Det går inte att fuska om maten ska smaka bra med dåliga råvaror.

Smakade även på lite kallskuret där en rumstempererad lufttorkad fläskkarré i tunna skivor slog fin fin Pata negra skinka för mina smaklökar.

För de som är intresserade fanns det även föreläsningar & tävlingar att titta på.
I min kyl ligger det en rejäl bit av min favoritost Gruyère, fast en ny sort för mig. Stavningen är borta men lättivass lät det. Mmmmm.

Så missa inte detta nästa år!  
Prova Sierra Nevada Pale Ale till Gruyère, oslagbart.
God kväll.
Christian                                           


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar