Vad gör vi?

Ett sällskap där likasinnade kan träffas för att umgås och avnjuta goda drycker och mat. Det kommer att hållas provningar, föreläsningar, middagar och vingårdsbesök för att nämna några aktiviteter. Tips på drycker, recept, restauranger och barer.

tisdag 12 oktober 2010

Bakom en Fond av sten finns det kärlek till prima råvaror.

Njutning på Fond.
Jag vill börja med att poängtera att jag inte är någon utsedd provätare för att hänga ut restauranger oavsett hur besöket varit, utan delar gärna med mig av trevliga besök, som sedan andra kanske vill avnjuta själva.
Hur som helst så var en kollega & jag på jakt efter lite ny inspiration & när jag läst några menyer från Götets guldkorn så kändes det som att Fond hade trevliga anrättningar att skämma bort oss med. Jag har alltid gillat Stefan Karlssons sätt att lyfta fram de svenska råvarorna & förädla dessa.

Vi kom dit rätt tidigt & var nästan ensamma i matsalen. Bemötandet var bra & blev väl omhändertagna av hovmästaren som satte oss till bords & försedde oss med något att dricka. Till den torra champagnen som öppnade middagen blev det en mycket krämig & luftig morot & kumminsoppa. Trots min förkärlek till Fond så får jag nog säga att aptitretaren var väl för anonym, gav inget intryck alls.
Strax därefter blev allt som sig bör när brödet kom in, ett mörkt grovt bröd som var smakrikt & mycket saftigt, en liten muffins med prästost & ett tunt kummin & fänkålsknäcke, det bästa jag kan minnas, som förgylldes av ett smör som kärnats i trakterna utanför Allingsås, även tummen upp för det vispade prästost smöret.

Till ett glas Gewurztraminer hade jag valt en terrin på svensk tupplever sötad på ovansidan med en reucerad äpplemust. Denna var toppad med tunna friterade rotfruktskivor, brvevid låg en himmelsk, sammetslen jordärtskockspuré, vinägersyrad äpplekompott & små goda oranga blommor. Förrätten var vacker, vällagad & god för gommen, men för min smak med just terrinen så påminde det lite för mycket om en len smörgåspastej, vilket jag inte letar efter i sådana här gourmet måltider.

När huvudrätten gjorde entré fick jag ett brett leende på mina läppar, vackert & mmm så gott.  
Halländsk hjortfilé som var till perfektion, trattkantarellkryddad hjortkorv, kålrot som puré & i bit som fått lätt syra från havtorn & senapsfrö, viltrödvinssky & potatispuré smaksatt med hasselnötsolja & hackade hasselnötter på toppen. Jag valde bort det italienska vinförslaget & blev glatt överraskad när den Bryggmästarens mörka lager skummade i glaset från Åbro bryggeri. Den passade även fint till lammytterfilén som min bordsgranne tog.

Jag ställer mig upp!! Sådan dessert var längesen jag ätit, det var en ren njutning hela vägen.
Mjölkchokladpastej med macadamianötter & havssalt, man ville inte den skulle ta slut, hjortronmylta & sorbet, vilka smaker. Konserverat äpple & vispad grädde.
Dessvärre har jag svårare att lägga vinproducenters & druvors namn på minnet. Så de två olika vinerna som rekomenderdes till de våra olika desserter vi fick vi båda prova till, kul.

För att spjälka maten fick det bli en kopp kaffe med min favorit rom, Ron Zacapa 23 år, rund & fin & en tilltalande sötma. Finns i systemets beställningssortiment för ca 600 pengar.

Trots den trevliga men osäkra servitören så blev helhetsupplevelsen kanon, jag kan varmt rekommendera ett besök till Stefan Karlssons ögonsten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar