Vad gör vi?

Ett sällskap där likasinnade kan träffas för att umgås och avnjuta goda drycker och mat. Det kommer att hållas provningar, föreläsningar, middagar och vingårdsbesök för att nämna några aktiviteter. Tips på drycker, recept, restauranger och barer.

söndag 28 februari 2010

Så - vad dricker man medan man flyger?

Vad dricker man då när man flyger?

Denna vecka som gick har jag spenderat i New York och har också haft mina vinögon med mig. I USA - och då specielt New York - finns förstås en hel del vinbutiker. Inte svåra att hitta, bara väldigt amerikanska....

Vinerna är oftast gjorda på vindruvan Zinfandel och kan ha namn som är helt absurda. Som till exempel "Jealous Dog". Utan att vara en vinsnobb och rynka åt näsan är "Jealous Dog" något som jag snabbt hoppar över.

Den största vinupplevelsen under resan var på Mariot Hotel nära Times Square och då en Zinfandel. Denna druva - som är mest känd för oss som blå - har också sin vita motsvarighet. Eller snarare rosa. Ett stilla vin som är rosa och smakar... bra, vill jag säga.

Den andra vinupplevelsen i USA var i "Oak room" på Plaza Hotel och då också en Zinfandel som också finns på systembolaget. God, tät smak och alldeles perfekt i den regnsnöiga stan. Och på sätt och vis värmde den och såg till att tillvaron blev godare. Sånt gör goda viner, eller hur?





Flygningen över till USA satt jag själv i det man kallar för "economy extra" - eller som jag hellre vill se det - business light. Vad gäller mat och dryck får du det mesta du pekar på. I vilken mängd du vill. Några få viner är att välja på, några spritsorter och så en bestämd meny.

Särskilt nyfiken blev jag på vinerna, förstås. Och efter att ha kollat menyn - som var potatismos och köttbullar (!) - hoppade jag över vinerna.
Inte kan man dricka vin till köttbullar och mos. Öl kanske hade passat bättre. Men inte för mig... Jag tar hellre nåt utöver det vanliga. Champagne! Och jag tänkte "Why not?!".

Sagt och gjort. Och jag kan meddela att köttbullarna åkte ner i halsen alldeles utmärkt tack vare champagnen.

Vad det var för champagne? Jo, det ska jag berätta. Nicolas Feuillatte Brut Reserve Non-Vintage. Den vanligaste champagnesorten på SAS. Och om den finns på Systembolaget?
Nopp.
Bara på flygningar. Och tillsammans med köttbullar och potatismos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar