Vad gör vi?

Ett sällskap där likasinnade kan träffas för att umgås och avnjuta goda drycker och mat. Det kommer att hållas provningar, föreläsningar, middagar och vingårdsbesök för att nämna några aktiviteter. Tips på drycker, recept, restauranger och barer.

torsdag 28 februari 2013

Varför fick vinet byta etikett?


I mars lanserar vinproducenten Renato Rattis ett vin som heter Ochetti (91215, 159 kr). Producentens gård ligger i den italienska norra regionen Piemonte. Tidigare har vinet haft en etikett som föreställt en soldat som under Napoleoneran försvarade Alba mot fransmännen. Soldatens svärd har nu suddats bort och musköten ersatts med en vandringsstav. Man kan undra varför…
Människorna i Piemonte är stolta över sitt arv och har nästan ett öronbedövande starkt förhållande till sin historia. Framför allt gäller det maten och vinet. Att återinföra nya traditioner tar emot här och etikettbytet är nog en anpassning till vårt övriga samhälles mer ljumma inställning till historien.
När jag dricker vinet, tänker jag på hur producenten har inspirerats av slow food-rörelsens tankar. Vinet har en upprorisk karaktär och tydlig kryddighet. Behagliga körsbärstoner återfinns lätt tillsammans med en skymt av härliga chokladtoner. Ett intresseväckande vin, väl lämpat för exempelvis ett långkok.

1 kommentar:

  1. Anledningen till etikettbytet beror nog på Systembolagets regler. Finns massor av riktlinjer om vad som inte får finnas på en etikett. Kan tänka mig att svärd och musköt hör dit.
    Se här: http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/vinovativa-lanserar-anrikt-vin-fraan-renato-ratti-med-uppdaterad-etikett-834661

    SvaraRadera