Vad gör vi?

Ett sällskap där likasinnade kan träffas för att umgås och avnjuta goda drycker och mat. Det kommer att hållas provningar, föreläsningar, middagar och vingårdsbesök för att nämna några aktiviteter. Tips på drycker, recept, restauranger och barer.

fredag 1 mars 2013

Härlig köttduo innan galenskap.

Svärfar och jag skulle gå och träna magmusklerna till Galenskaparna & After shaves 30 års fest. Det blev en riktigt bra och rolig föreställning på Lorensbergs teatern som sammanfattade deras 30 år tillsammans.

Innan detta så ville vi fylla våra bukar med något gott. Jag var ute efter ett ställe som låg när, öppnade tidigt och hade en just meny. Dinner 22 på Södra vägen med samma nummer blev mitt val.
Där välkomnades jag med ett glatt leende från bartendern som serverade mig en öl i väntan på min middagskavaljer. I väntan på maten stillade vi suget med en Wisby Weisse, Gotländsk weissbier (Hefeweizen) som är god, frisk och fruktig.
Vår trevliga servitris visade oss till bords men presenterade tyvärr inte brödkorg med tillbehör. Trots min täppta näsa fick jag det till ett vispat tryffelsmör, olivröra, ett riktigt saftigt mörkt och gott bröd, en lite för kompakt baguette och ett köpeknäcke förmodar jag.

 Lennart tog in en Älgcarpaccio med sveciaostmousse, skogsbärskompott, rostade pinjekärnor, saltrostade rödbetschips och ruccola. Mycket god tyckte han. 140:-
Det fick bli en klassiker som första anrättning, råbiff. En rejäl portion, prescis som carpaccion, för 150:-. Inte så mycket som kan gå fel om man har bra råvaror. Hade dock viljat ha lite mer av tillbehören förutom kapris. Det hade blivit lite mycket kött att tugga på när man blandat ihop allt så jag sparade lite kött, men den var god!
Maten kom snabbt och vi fick en bra presentation av rätterna.
Trots de amatörmässiga korten så ser ni nog ändå att det är vällagad mat med valuta för pengarna.
För 225:- fick man en tung bit Black Angus biff med tryffelmajonnäs, hemgjorda pommes och grillad majskolv. Våra önksade mediumrare biffar hade precis rätt stuns när vi samtidigt kollade de med gaffeln. Mört och gott kött som var tillagat just så som vi hade hoppats på. Brukar alltid vara en överraskning när man kommer till ett nytt ställe.
Pommesen var krispiga på utsidan och mjuka och lena på insidan. Béan hade behövt lite dragonsmak även om den heter tryffelbéarnaise. Jag hade väl inte väntat mig äkta tryffel i såsen för den pengen men hade hellre fått lite mindre kött och tryffel i istället för den lite lätt parfym aromatiska tryffeloljan.
För mig blev det en Sleepy Bulldog pale ale (english pale ale), de ble gött te kött.

Servicen var bra och det gick snabbt vid betalningen också. Så vi var nöjda överlag med besöket och kan varmt rekommendera detta ställe för en middag eller bara en bira och en råbiff eller löjrom i baren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar