Vad gör vi?

Ett sällskap där likasinnade kan träffas för att umgås och avnjuta goda drycker och mat. Det kommer att hållas provningar, föreläsningar, middagar och vingårdsbesök för att nämna några aktiviteter. Tips på drycker, recept, restauranger och barer.

söndag 24 juli 2011

Svarta vinbär i överflöd.




På landet i Hästevik så är svartavinbären mogna och riktigt stora, nästan som krusbär och i överflöd.
Första koket blev svartvinbärssylt och gelé.
Så i morgon blir det hemgjorda köttbullar med svampgräddsås och gelé.

Svartvinbärsgelé:
3 lit knappt mogna ej repade vinbär
2,5-3 dl vatten
1 kg socker per liter avrunnen saft
Koka bären med vatten under lock i 15 min. Sila massan genom silduk i 30 min. Mät & koka upp saften. Ta av grytan från spisen. Tillsätt socker & rör tills det är löst, ca 5 min. Häll på rengjorda, varma burkar & parafinera när geléet är stelt.

Svartvinbärssylt:
1 kg vinbär
1 dl vatten
500 gr socker
natriumbensoat
Mixa bären i matberedaren. Koka upp med vatten i ca 10 min. Blanda ner socker & låt koka ytterligare 3 min. Tillsätt natriumbensoat. Häll på väl rengjorda, varma burkar. Parafinera när sylten är kall.

I morgon ska jag plocka mer & göra god saft inför hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar