Vad gör vi?

Ett sällskap där likasinnade kan träffas för att umgås och avnjuta goda drycker och mat. Det kommer att hållas provningar, föreläsningar, middagar och vingårdsbesök för att nämna några aktiviteter. Tips på drycker, recept, restauranger och barer.

onsdag 11 augusti 2010

Kräftor och öl – och vin!


Vissa ölsorter framstår som mer markant intressanta till stundande kräftor. Lager No 1 är ett bra val med sitt innehåll av kornmalt, vetemalt och humle med en smak som maltig och humlearomatisk med inslag av aprikos, knäckebröd och örter, Och en öl från oceanbrybggeriet Eko Pale Ale smakar humle, aprikos, knäckebröd och örter, vilken är ett gott val till kräftorna.

Jag tillhör vindepartementet – och jag hoppas ni är fler som tillhör vårt departement. Så, jag väljer hellre ett vitt vin till mina kräftor. En Dr Loosen Bernkasteler Kurfürstlay, Riesling Spätlese, för den som gillar Riesling. Och för mig, som gillar italienska viner från Piemonte där min vingård La Casa Vola ligger, så väljer jag 94282, Langhe Arneis 2009 med sin blommiga, fruktiga doft och päronsmak. Det passar mig utmärkt till mina kräftor.
Och så – för den som fortsatt vill pröva något annat - har min vingrupp prövat sig fram genom flera års provning. "Bästa kräftvinet" korades till en Albarino från Rias Baixas, Galicien, Spanien. Som gjort till alla skaldjur. På Systemet finns två nu: Lagar de Cervera och Orballo.
Jag säger i helt förtroligt: Fortsätt att dricka öl, men pröva hellre vinerna som är föreslagna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar