Vad gör vi?

Ett sällskap där likasinnade kan träffas för att umgås och avnjuta goda drycker och mat. Det kommer att hållas provningar, föreläsningar, middagar och vingårdsbesök för att nämna några aktiviteter. Tips på drycker, recept, restauranger och barer.

tisdag 12 januari 2010

Familjen

Efter tre utmärkta middagar på restaurang Familjen på Arkivgatan måste jag nu rekomendera stället för mina Gourmandvänner. Har vid två tilfällen under hösten ätit kvällens trerättersmeny för 295kr som byts efter råvarutillgång och humör vilka varit till stor belåtenhet. Och nu var det dags igen.

Efter att jag och min sambo suttit och pratat långkok och goda viner med Anders i hans lägenhet tidigare i kväll upptäckte vi att klockan slagit nio och dessutom att vi blivit svårt hungriga. Jag föreslog då en grillad kyckling från Konsum till kvällsvard. Dessbättre berättade Sofia för mej att ett snabbare sätt att få näring var att nytja Familjens tjänster eftersom deras lokal ligger trettio meter från Anders port.

Jag beställde högrev 85C (tillredd i 85gradig buljong i 12 timmar) med puré på vita rotfrukter, kryddpepparsås och syrlig kålrotscrudité. Sofia åt bakad sejrygg med brynt citronsmör, potatismos samt picklad fänkål och blomkål snyggt hyvlat på tallriken. Supergott! Och för 155 respektive 195 kronor kändes det sannerligen prisvärt. (Att jag dessutom blev bjuden gjorde inte saken sämre, ha!) Middagen sköljdes ner med ett glas gott rött Rhonevin som kyparen rekomenderade till båda rätterna.

Nu kommer sömnen att bli god och drömmarna förhoppningsvis innehålla fantastiska matäventyr!
Må gott!

2 kommentarer:

  1. Oh, yes!
    Jag säger: Gå dit and enjoy.
    Goda maträtter, slow food-tänkande och facilia priser.
    That's my kind of resturang.
    Anders

    SvaraRadera
  2. Jag har hört mycket gott om denna restaurang så det får bli ett besök inom en snar framtid.

    SvaraRadera