Vad gör vi?

Ett sällskap där likasinnade kan träffas för att umgås och avnjuta goda drycker och mat. Det kommer att hållas provningar, föreläsningar, middagar och vingårdsbesök för att nämna några aktiviteter. Tips på drycker, recept, restauranger och barer.

tisdag 2 november 2010

Glögg inför jul.

Här är ett recept på hembryggd glögg. Det blir kanongott & är lätt att tillreda. Den tar tre veckor tills den är klar att dricka men blir nog bara godare om den får stå svalt ett tag efter det. Gör ni en sats nu & häller upp på flaska & försluter med kork så går det fint att lagra till nästa glöggsäsong.
Jag använde mig av en jäshink med jäskork, hävert för att tappa ur glöggen, vinmätare för att kolla hur bra man lyckats, det är billiga tillbehör som finns tex på Ö & B.
Jag gjorde en sats förra året & den blev kanongod, lite för mycket sötma från russinen så det är justerat i receptet. Idag ska jag tjuvstarta glöggsäsongen med att pröva en av mina vinbuteljer med förra årets lagrade glögg. Ett tips är att spetsa den med tex en mörk rom som man tycker om. Inte för att man behöver styrkan, vinalkoholmätaren som jag provade glöggen med räckte inte till.

Glögg:
5 L svagdricka (5L dunk m pyskork för glögg)
5 st potatisar, skalade & skivade
1 pkt bakjäst
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
2 tum ingefära, skalad, tunt skuren
1 bit kanelstång
400 gr russin
2,5 kg socker
2 st apelsiner, skölj & skala av skalet utan det vita
1 påse pommerans
2 st vaniljstänger

Gör rent hink & andra tillbehör ordentligt innan användning, det finns medel att köpa för det. Värm lite av svagdrickan tills den är ljummen & smält i jästen. Blanda därefter alla ingredienser i jäshinken & låt stå i rumstemperatur i tre veckor. Rör om med ett rent redskap varje dag första 5 dagarna. Den slutar antagligen att jäsa/ bubbla efter halva tiden. Fiska försiktigt upp det som flyter innan glöggen tappas med en hävert, akta så bottensatsen inte kommer med i slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar