Vad gör vi?

Ett sällskap där likasinnade kan träffas för att umgås och avnjuta goda drycker och mat. Det kommer att hållas provningar, föreläsningar, middagar och vingårdsbesök för att nämna några aktiviteter. Tips på drycker, recept, restauranger och barer.

måndag 19 mars 2012


Först får jag nog säga förlåt. Jo, det finns en anledning. Och det för att jag kommer att rekommendera en alldeles för dyr porter. Namnet är Old Rasputin och är en lagrad porter.  Old Rasputin har legat 9 månader på 12 år gamla bourbonfat. Jag har bara provat den som snabbast och det hela föll ut till stor belåtenhet.
Doften är rikligt stor med mycket ek, bourbon, choklad, kaffe och vanilj. Alkoholen lyser igenom och ölen har en uttalad ekighet från bourbonfaten. Jag tycker smaken snabbt faller på plats. Det första som slår mig är hur fyllig den är. Jag håller ölet länge i munnen och känner hur den nästan själv snurrar runt i munnen. Färgen är härligt mörkbrun och skummet stort och vitt.
Här är ett öl för mig och jag tänker: Wow!
Jag hade riktigt höga förväntningar och de har infriats. Flaskan kostar 179 kronor och har på Systembolaget beskrivits användbart som sällskapsdryck, till smakrika kötträtter och även till -  det kanske förvånande valet – choklad. 

1 kommentar:

  1. Fantastiskt god öl. Har en flaska som står hemma i källaren och väntar. :)

    SvaraRadera