Vad gör vi?

Ett sällskap där likasinnade kan träffas för att umgås och avnjuta goda drycker och mat. Det kommer att hållas provningar, föreläsningar, middagar och vingårdsbesök för att nämna några aktiviteter. Tips på drycker, recept, restauranger och barer.

torsdag 31 januari 2013

Tomatbakade ägg med zucchini & paprika.

Jag blev inspirerad av min kollega Viktor som jobbar i Jos bar och gör många goda vegetariska och veganrätter med utsökta smaker. Han gjorde om en frukosträtt till lunchen som doftade underbart. Det är en äggrätt där man bakar av ägg i en tjock tomat och grönsakssås eller röra. Det är mättande, billigt och riktigt gott. Serverar man ris till som jag valt att göra så blir det en fullgod varmrätt.
Här följer min tolkning av receptet och jag hoppas att det ska få er att äta vegetariskt någon gång ibland.

Tomatbakade ägg med zucchini & paprika: 5pers
2 msk     olivolja
1 st         rödlök
4 st         vitlöksklyftor
1,5 msk  spiskummin
2 tsk       paprikapulver
0,5 tsk    chipotle chili pepper, pulver
1 krm     koriander, malen
              svartpeppar från kvarnen
              salt
1,5 st     paprika
0,5 st     zucchini
3 st        kvisttomat
500 gr   krossade tomater
2 st        lagerblad

10 st      ekologiska ägg
Fräs skivad röd och vitlök i olivolja på hög värme en minut, tillsätt kryddorna utan salt och rosta av de två minuter till. Lägg i tomat skuren i stora bitar, krossade tomater och salt och koka på medelvärme i 20 min. Lägg i paprika och zucchini skurna i stora bitar och koka ytterligare tills grönsakerna är mjuka med lite kärna kvar, ca 15min. Häll i röran i en så vid form som möjligt och gör hål med en slev i röran för att kläcka i äggen ett och ett. Baka av äggen i ugnen på 200 grader i ca 10-12 minuter.
Servera med nykokt jasminris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar